مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آشنایی با معماری آمریکای میانه

قوم مایا پدیدآورندهٔ یکی از تمدن‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی در دوران پیشاکلمبی (pre-Columbian) بود، که دست‌آوردهای بسیار چشمگیری در هنر، معماری، ستاره‌شناسی و ریاضیات داشته‌است. معماری آمریکای میانه (Mesoamerican architecture) در حقیقت وامدار این سبک به حساب می‌آید.

اکثر محققان به استناد و شواهدی چون تقویم، اسطوره آثار معماری و هنری بر این عقیده اند که منطقه آمریکای میانه از نخستین هزاره قبل از میلاد تحت تاثیر شدید شرق و جنوب شرقی آسیا بوده است. در این منطقه اقوام مختلف خالق تمدن هایی بودند که نه تنها از لحاظ عظمت بلکه از لحاظ گستردگی زمانی و مکانی نیز اعجاب انگیز بودند. این سرزمین پهناور به سه بخش عمده: 1- آمریکای شمالی ، 2- آمریکای مرکزی و 3- آمریکای جنوبی تقسیم می شود.

ارتباط بین جهان‌بینی، دین، جغرافیا و معماری آمریکای میانه یکی از جالبترین و مورد توجه‌ترین موضوعات است. از همین رو به نظر می‌رسد که بسیاری از صفات این معماری حاصل مذهب و اسطوره هاست. برای مثال، طرح بسیاری از شهرهای آمریکای میانه به نظر می‌رسد تحت تأثیر جهت اصلی و معانی اساطیری و نمادین آن‌ها در فرهنگ آمریکای میانه است.

بخش دیگری از معماری آمریکای میانه، پیکرنگاری آن است. معماری یادمانی آمریکای میانه با تصاویر مذهبی و فرهنگی با اهمیت تزئین شده بود و همچنین در بسیاری از موارد با نوشتن در برخی از سامانه‌های نوشتاری آمریکای میانه این امر صورت می‌گرفت. شمایل نگاری‌های تزئینی و کتیبه‌ها در ساختمان، کمک مهمی در شناخت فعلی ما از تاریخ، فرهنگ و جامه پیشا کلمبوسی آمریکا میانه به دست می‌دهد.

معماری آمریکای میانه به مجموعه ای از سنت‌های معماری تولید شده توسط فرهنگ‌ها و تمدن‌های پیشا-کلمبوسی از آمریکای میانه گفته می‌شود. سنت‌هایی که بهترین نوع شناخته شده آن در قالب مکان‌های عمومی، تشریفاتی، سازه‌ها و ساختمان‌های یادمانی است. ویژگی‌های متمایز این گونه معماری شامل سبک‌های مختلف منطقه ای و تاریخی است که با این حال به‌طور قابل توجهی با یکدیگر مرتبط هستند. این سبک‌های معماری تحت تأثیر هزاران سال تمدن آمریکای میانه بین فرهنگ‌های متفاوت منطقه و تبادل زیاد فرهنگی توسعه پیدا کرد. معماری آمریکای میانه بیشتر به هرم‌هایش معروف است که از برزگترین این گونه ساختمان هاست. 

 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده